Conversie verhogen van jouw webshop; zo doe je dat!

Steeds meer mensen zijn bezig met het opzetten van een E-commerce business. Door de toename van online shoppen wordt het steeds interessanter voor particulieren om hier mee bezig te zijn. Veel fysieke winkels werken op afspraak waardoor er minder mensen per dag in de winkel te vinden zijn. Dit heeft drastische gevolgen voor de omzet. Hierdoor wordt het ook voor bedrijven belangrijker om een goed werkende webshop te onderhouden. Heb je een goed product waarmee je tevreden bent? Maar vallen de conversies tegen? Dan lees je in dit artikel over een aantal tips die helpen om de conversie te verhogen.

Duidelijkheid

Bij een webshop bouwen is het belangrijk om na te denken over de duidelijkheid van de content. Hiermee wordt bedoeld dat je duidelijk moet zijn over hoe aspecten verlopen in jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan verzendkosten. Veel potentiële klanten haken af als ze naderhand nog torenhoge verzendkosten moeten betalen. Hiervoor zijn 2 oplossingen: verwerk de verzendkosten in de prijs of communiceer duidelijk wat de verzendkosten zijn. Hierdoor komen jouw klanten niet voor een onaangename verrassing te staan. Het is belangrijk om transparant te zijn naar jouw klanten. Probeer alles zo duidelijk en goed mogelijk te communiceren.

Klantreis

Bij een webshop maken is de klantreis cruciaal. Veel mensen haken af als deze reis teveel stappen kost. Probeer het zo makkelijk mogelijk te maken om over te gaan tot aankoop. De gebruiksvriendelijkheid is van groot belang. Een handige tip is om vrienden/familie of een potentiële klant een test te laten doen. Laat ze de klantreis helemaal doorlopen en stel naderhand vragen over hoe de reis is verlopen. Waar liepen ze tegenaan? Of waar zouden zij mogelijk afhaken tijdens deze reis? Het continu doen van testen is de beste manier om jouw webshop beter te maken. Je moet bedenken dat een webshop nooit in 1 keer perfect is. Door testen te doen kom jij te weten wat beter kan. Hierdoor is het makkelijk om jouw webshop helemaal te optimaliseren. In dit geval als je de conversie wilt verhogen is de checkout erg belangrijk. Zijn er betaalmogelijkheden die missen? Ook vinden klanten het vaak vervelend als ze teveel informatie moeten invullen. Hou het simpel! Als je liever meer informatie van de klant wilt is het mogelijk om sommige aspecten optioneel te maken. Hierdoor heb je kans dat klanten de informatie alsnog invullen. Ook helpt het om een navigatie toe te voegen. Hierdoor weten klanten hoeveel stappen ze nog moeten doorlopen.

Betrouwbaarheid

Klanten moeten het gevoel hebben dat jouw webshop legit is. Daarom is de betrouwbaarheid uitermate belangrijk. Hier kun je op verschillende manieren voor zorgen. Vermeld ten eerste je bedrijfsgegevens in de footer zoals je kvk-nummer. Hierdoor zullen klanten weten dat het een legitieme webshop is. Ook is het handig om reviews toe te voegen aan de webshop. Als mensen het gevoel hebben dat andere blij zijn het product. Dan zullen ze eerder overgaan tot een aankoop. Je kan op verschillende manieren mensen motiveren om een review achter te laten. Denk bijvoorbeeld aan een QR-code bij het product waardoor mensen heel simpel met hun telefoon een review kunnen achterlaten.